luni, aprilie 07, 2008

unde draq ajungem?

Profitand de Summit-ul NATO si de faptul ca acest eveniment a captat toata atentia presei si opiniei publice, autoritatile romane au adoptat in cel mai mare secret o serie de hotarari prin care statul isi intareste structurile de supraveghere a cetateanului si de interventie in forta impotriva celor pe care ii considera un pericol public. Sedinta din 25 martie 2008 a CSAT poata fi considerata momentul in care presedintele Basescu si premierul Tariceanu si-au dat mana pentru intarirea statului politienesc.
Guvernul a decis infiintarea Centrul National de Coordonare a Actiunilor de Ordine Publica (CNCAOP) - prin care sa poata propune instituirea starii de urgenta sau sa declare stare de alerta in domeniul ordinii publice. Serviciul Roman de Informatii a capatat puteri sporite in privinta interceptarii comunicatiilor de orice fel. Daca pana acum exista o suspiciune ca serviciile secrete ne asculta, cu mandat sau fara, prin hotararea CSAT se risipeste practic orice posibilitate de a avea parte de o minima confidentialitate a discutiilor telefonice sau a schimburilor de informatii prin orice alt mijloc electronic.
Decizia din 25 martie
In urma deciziei CSAT din 25 martie 2008, toti operatorii care furnizeaza retele si servicii de comunicatii electronice vor fi obligati sa puna la dispozitia Serviciului Roman de Informatii "serverele de management al interceptarilor si consolele de administrare si operare pe care le detin in vederea asigurarii functiei de interceptare". Aceasta masura, potrivit unei decizii a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), obliga firmele care furnizeaza servicii de telefonie mobila, fixa sau Internet sa "puna la dispozitia autoritatii nationale in materia interceptarii comunicatiilor serverele de management al interceptarii si consolele de administrare si operare pe care le detin in vederea asigurarii functiei de interceptare legala a comuncatiilor". Informatia ne-a fost confirmata de reprezentantii Asociatiei "Semper Fidelis", o organizatie neguvernamentala, care se ocupa de aspecte ce privesc securitatea nationala. Nu stim care a fost ratiunea acestei mutari strategice in domeniul interceptarilor, dar este clar ca prin aceasta, SRI capata puteri nelimitate.
Interceptari ilegale in voie
Pana la adoptarea acestei hotarari, SRI avea oricum posibilitatea sa acceseze din punct de vedere tehnic echipamentele furnizorilor de servicii de comunicatii pentru a-si realiza interceptarile. De acum inainte, firmele de telefonie si internet sunt obligate sa acorde sprijin tehnic pentru realizarea interceptarilor, dar trebuie si sa predea Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC) din cadrul SRI toata logistica (servere si console-n.r.) pentru a-i permite sa faca interceptarile ferit de ochii lumii, din sediile sale. Culmea este ca din punct de vedere financiar, se poate considera ca suntem ascultati pe banii nostri, deoarece toate operatiunile destinate operatiunilor de interceptare a comunicatiilor sunt suportate de firmele care furnizeaza aceste servicii. Fiind vorba de operatori privati, acestia trebuie sa-si recupereze pagubele si cum ar putea sa faca acest lucru mai simplu decat sa mareasca facturile clientilor. Iata cum, printr-o hotarare secreta a CSAT si printr-o decizie a unui presedinte al unei agentii aflate in subordinea prim-ministrului, se modifica radical conditiile si metodele destinate interceptarilor.
Liber la abuzuri
In spatele usilor inchise, Guvernul Tariceanu a dat mana libera angajatilor CNIC sa poata asculta pe oricine si oricand. Spunem acest lucuru, deoarece prin decizia presedintelui ANRCTI, "furnizorul de retele sau de servicii de comunicatii electronice are obligatia de a lua toate masurile tehnice necesare in vederea punerii de indata in executare a autorizatiilor sau mandatelor de interceptare a comunicatiilor emise potrivit legii". Din cauza caracterului ambiguu a formularilor din decizia presedintelui ANRCTI, exercitarea puterii de interceptare poate da nastere cu usurinta la abuzuri cu consecinte negative pentru o societate democratica. Interceptarea comunicatiilor poate fi privita ca necesara intr-o societate democratica numai daca sistemul de supraveghere secreta contine garantii adecvate impotriva abuzurilor. Legea romaneasca este invechita si nu ofera garantii impotriva abuzurilor. Nu este intamplator ca s-au adoptat aceste masuri chiar acum, folosindu-se pretextul organizarii Summitului NATO, deoarece este an electoral si anumite cercuri ale puterii doresc cu orice pret sa stie ce face adversarul. Oricum, in conditiile in care adoptarea pachetului de legi privind securitatea nationala treneaza de atata timp, este dubios cum se reglementeaza pe ascuns o problema atat de spionoasa cum este cea a interceptarilor.
Megastructura politieneasca
Pentru a fi asigurati si din punct de vedere legal in cazul in care situatia o va impune, guvernul a decis sa infiinteze si o megastructura prin care sa poata propune instituirea starii de urgenta sau declararea starii de alerta in domeniul ordinii publice.
Prin infiintarea unei noi institutii, denumita oficial Centrul National de Coordonare a Actiunilor de Ordine Publica (CNCAOP), Guvernul Romaniei isi intareste structurile de represiune specifice unui stat politienesc. CNCAOP va functiona in cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative si va coopta reprezentanti din zece ministere si patru servicii secrete. Practic, in urma infiintari CNCAOP, statul va avea acoperire legala pentru interventia in forta, impotriva oricaror manifestari de amploare, deoarece membrii acestui Centru pot considera de acum incolo, ca orice actiune de strada sau miting reprezinta un potential pericol la adresa ordinii publice.
Mircea Toader (PD-L), fost secretar de stat in Ministerul de Interne
Ministrul nu poate dicta serviciilor
Mircea Toader a declarat ca, in ceea ce priveste declararea starii de urgenta, deciziile in acest sens trebuie sa treaca prin CSAT, iar Ministerul de Interne nu poate sa-si asume singur aceasta sarcina. PD-L urmeaza sa analizeze documentul si sa adopte o pozitie oficiala fata de noua reglementare. "Nu se poate interveni legal doar de catre MIRA", a afirmat Toader. Acesta a acuzat Guvernul ca a promovat Hotararea de Guvern in mod netransparent, printr-o improvizatie, "desi este un document de prea mare importanta pentru a se lua o decizie pe picior". De asemenea, Toader a accentuat faptul ca serviciile secrete nu pot fi subordonate ministrului de Interne.
Gabriel Oprea, deputat PSD, fost ministru de Interne in Guvernul Nastase
Un act normativ bun
Gabriel Oprea a apreciat ca este un act legislativ normal, institutii similare Centrului regasindu-se si in alte state europene. Per ansamblu, fostul ministru considera ca Hotararea este conforma legislatiei actuale in domeniul ordinii publice. "La prima vedere, gandul te duce la faptul ca acest Centru are competente care intra in zona CSAT. Dar nu cred ca in probleme care tin de interesul national, institutiile incep sa se calce intre ele", a declarat Oprea, precizand ca prezenta serviciilor secrete si a altor ministere in Centrul National de Conducere a Actiunilor de Ordine Publica conduce la subordonarea lor fata de MI. "Este vorba doar de coordonarea de catre MI, pentru ca cineva trebuie sa se ocupe de conjugarea eforturilor in asigurarea ordinii publice", a apreciat pesedistul. Acesta a adaugat ca, in principiu, este un act normativ bun, dar care ar trebui sa clarifice mai bine care sunt factorii de decizie in domeniu. Mai ales ca CNCAOP nu este doar o directie in cadrul MI, ci capata o competenta legala proprie.
Marcu Tudor, deputat PRM
Dictatura micilor Ceausesti
"E o gluma, o nebunie. Intram intr-o dictatura a unor mici Ceausesti", a declarat la randul sau vicepresedintele Comisiei de aparare din Camera Deputatilor, Marcu Tudor (PRM). Acesta considera ca atributiile Centrului infiintat in subordinea ministrului Cristian David constituie o uzurpare a unor atributii care revin exclusiv CSAT. Tudor a apreciat ca Guvernul tinde sa promoveze un stat politienesc pe modelul Romaniei de dinainte de 1989. Acesta nu este de acord nici cu subordonarea serviciilor secrete catre ministrul de Interne prin intermediul organismului nou infiintat.



articolul original il gasiti aici: http://www.ziua.ro/display.php?data=2008-04-07&id=235722

3 comentarii:

Anonim spunea...

n-am timp sa-l citesc? e vorba despre punerea serverelor companiilor private de telefonie la dispozitia sri?

botzo spunea...

dap, e vorba despre obligarea oricarei companii de telefonie fixa sau mobila sau oricarei companii furnizoare de internet sa puna la dispozitie serverele lor celor de la sri. plus ca totul se va intampla pe cheltuiala companiilor=>crestere de costuri.
de aici vor veni si o groaza de abuzuri etc. esti destept iti dai singur seama ce inseamna posibilitatea de a intercepta convorbiri si transmisii de date fara a avea nevoie de mandat

Anonim spunea...

cu alte cuvinte am pus-o :))
trebuie sa ma apuc sa-mi dresez din nou porumbelul calator :D

ps: ce tare, la prima propozitie din primul post era punct, nu "?":P
pps: scoate te rog moderarea comentariilor, ma enerveaza; poti sterge tu daca se posteaza ceva neplacut pt partid